Αναγνωρίζοντας τις κοινωνικές ανισότητες μέσα από τις οικογένειες
Είδος Εργασίας
Ομαδική
Ψηφιακά Μέσα
- αποσπάσματα ταινίας
- εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης:
https://coggle.it/
* το λογισμικό αυτό χρειάζεται λογαριασμό Google
Διάρκεια
90΄
Θεματικές
- φτώχεια
- ανεργία
- το τεράστιο χάσμα ανάμεσα σε φτωχούς και πλούσιους που αναδεικνύεται από τα σπίτια των μεν και των δε
Διδακτικοί Στόχοι
- να αρχίζουν να προσεγγίζουν κοινωνιολογικά προβλήματα και σχέσεις όπως παρατηρούνται και διαμεσολαβούνται από οπτικοακουστικά μέσα
- να διαμορφώσουν κριτική κοινωνική σκέψη
Βήματα
- Καθόσον η ταινία δεν εστιάζει τόσο σε χαρακτήρες ατομικά, όσο στις κοινωνικές ομάδες που συγκροτούν οι τρείς οικογένειες και τη δομή της κοινωνίας γενικότερα, χρειάζεται να γίνουν κατανοητά τα χαρακτηριστικά που διέπουντην καθεμία χωριστά, προτού προχωρήσουμε στις σχέσεις ανάμεσά τους και το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται. Για αυτό, ζητάμε από κάθε ομάδα να εστιάσουν σε επιλεγμένα screenshots.
- Επιλέγουμε από την εναρκτήρια σεκάνς τα δύο στιγμιότυπα οθόνης που μας εισάγουν στην ατμόσφαιρα και το βασικό ερώτημα της ταινίας – ποιοι είναι τα παράσιτα; – για να δούμε μαζί με τους μαθητές πώς λειτουργούν εκφραστικά μέσα όπωςοι γωνίες λήψεις, τα είδη πλάνων,η κίνηση της κάμερας, η τοποθέτηση των χαρακτήρων μέσα στο πλάνα. Για παράδειγμα, ρωτάμε πώς βλέπει η κάμερα τους Kims: και τι εντύπωση δημουργεί αυτό; Τι είδους πλάνο είναι το δεύτερο; Η αναλογία του παραθύρου τι μας θυμίζει; Πώς τοποθετούνται οι χαρακτήρες εντός του πλάνου; Ποιος ο φωτισμός; Οι ερωτήσεις δεν αποσκοπούν να γίνουν οι μαθητές ειδικοί στην κινηματογραφική γλώσσα, όσο να συνειδητοποιήσουν ότι αυτός ο οπτικοακουστικός κώδικας επενδύεται με σκόπιμες επιλογές που φέρουν σημασία.
- Συμβουλευόμενοι οδηγούς(στα εκφραστικά τεχνικά μέσα, εάν χρειάζεται, οι ομάδες εστιάζουν στους χαρακτήρες που τους έχουν ανατεθεί, καταγράφοντας τα γνωρίσματά τους και όπως αλλάζουν κάποια από αυτά ίσως σε νοητικό χάρτη. Λαμβάνουν υπόψη τους στοιχεία των χαρακτήρων όπως ρούχα, συμπεριφορά, συναισθήματα, χώρος – αντικείμενα και την ατμόσφαιρα που αυτά διαμορφώνουν.
- Συζητούμε στην τάξη τα αποτελέσματα της έρευνας της κάθε ομάδας, προσπαθώντας παράλληλα να αποτυπώσουμε τι κινητοποιεί την αφηγηματική εξέλιξη.